A hiteldrágulás most jobban fájhat annak, aki legalább részben ebből akarja megvenni a legnépszerűbb új vagy használt kocsikat. Tavasz óta ezek az autók már alig kerülnek többe, a kölcsön viszont annál inkább. Megnéztük, mennyi a törlesztője egy ehhez felvett 2 és 5,5 milliós hitelnek.
Idén áprilisban megnéztük, hogy mekkora lenne a törlesztőrészlet, ha egy tavaly év eleji 240 ezer forintos nettó medián bérből élő meg akarja venni a legnépszerűbb magyar átlagautó Opel Astrát. Megvehetné-e a legnépszerűbb magyar új autó Suzuki Vitarát, ha az extrák nélküli alapmodellt választja? Most megismételve ezt, arra jutottunk, hogy a hitelek drágultak, de az autók nem vagy alig.
Azt tapasztaltuk, hogy a legnagyobb használtautós portálon, a Hasznaltauto.hu-n, de más, hasonló oldalakon is, a legolcsóbb 2018-as, 150-170 ezer kilométert futott dízeles Opel Astra Touret tavasszal 3,4 millió forint volt, és egy hasonló paraméterű autót most is hasonló áron vehető meg. Egy Opel Astra J Sedant találtuk a legolcsóbbak között, 3 090 000 forintért és 3 299 000 forintért, tehát nem történt drágulás, sőt, inkább stagnálásnak nevezhetnénk a helyzetet, még ha a használt autók esetében nehéz is a pontos összehasonlítás. Ez nagy változás ahhoz képest, hogy korábban még szinte óránként drágultak a használtautók.
Új Suzuki Vitarát extrák nélkül tavasszal listaáron 6 870 000 forintért láttuk, most, október elején 6 990 000 forintos ajánlatot találtunk extrák nélkül, tehát itt sem látunk száguldó inflációt, maximum a forintárfolyam romlásából következő költségárak épültek be az Magyarországon készülő autóba, vagy még azok se teljesen.
Ez összefügghet azzal a tendenciával, amelyre például egy friss felmérés mutat rá, miszerint a legutóbbi néhány hónapban látványosan csökkent az autóvásárlási céllal személyi kölcsönt igénylők aránya: 2020-ban 32, 2021-ben 29 százalékuk vette fel a kölcsönt autóra, idén 23 százalékuk.
Az autóhitelhez nem kell önerő, de mi, mint ahogyan áprilisban, most is azzal számoltunk, hogy 240 ezer forintot kereső ügyfélnek van 1,4-1,5 millió forint megtakarítása, így a használt Opelhez elég lesz neki 2 millió forint hitel. Egy 3 milliós hitel törlesztője mellett ugyanis az ügyfél már nehezen tudna megélni.
A Bank360.hu hitelkalkulátorával kiszámolva ebben az esetben az MKB Midi Plus Személyi Kölcsön számára a legolcsóbb, 42 588 forintos havi törlesztőrészletet kell vállalnia, a THM nem kevés, 16,44 százalék lesz, és a teljes visszafizetendő összeg 3 066 336 forint.
Ezt követi a Takarék Fix Személyi Kölcsön, 42 506 forintos törlesztővel, 16,30 százalékos THM-mel és 3 069 648 forintos teljes visszafizetendővel. A harmadik legolcsóbb az UniCredit hitele, amelynek a THM-je már 17 százalék felett van.
Áprilisban a legolcsóbb személyi hitelt autóvásárlásra még 40 667 forintos havi törlesztővel, 14,36 százalékos THM-mel vehette volna fel.
Az új autó megvásárlásához az MKB Midi Plus Személyi Kölcsönnek a legkisebb a költsége, 117 118 forintos havi törlesztővel, és 16,30 százalékos THM-mel 8 432 496 forintot kell összesen visszafizetni. A második helyezett a Cofidis Fapados Kölcsöne, 117 144 forintos havi törlesztővel, 16,40 százalékos THM-mel, 8 434 368 forintot kell összesen fizetnünk.
Az új autó esetében 240 ezer forintot kereső ügyfelünk csak a 120 ezer forintnál kisebb havi törlesztőjű ajánlatokat engedhetné meg magának Jövedelemarányos Törlesztési Mutató (JTM) miatt. A JTM-et a jegybank vezette be, és azt szabályozza, hogy az ügyfél nettó jövedelmének maximum hány százalékát költheti hiteltörlesztésre a különböző kölcsöntípusokban és futamidőknél.
Aki havi 500 ezer forintnál kevesebbet keres, az jövedelmének maximum 50 százalékát fordíthatja a havi törlesztőrészletre személyi kölcsön esetében. A bank azonban valószínűleg nem fogadná be, mert úgy látná, hogy az ügyfél nem tudna megélni havi 120 ezer forintból, ezért ez a példa csak elméleti jellegű. 240 ezer forintos nettó fizetéssel ügyfelünk nem engedheti meg magának az új autót. Tavasszal is hasonló következtetésre jutottunk.